tisdag 25 augusti 2009

Sötsug

Jag har funderat lite kring sötsug... Det är ju ett faktum att när man äter kolhydrater går blodsockret som en berg -och dalbana. Äter man inte kolhydrater blir det en jämnare kurva och man bör på så vis undkomma sötsuget. Jag trodde att jag tack vare min nuvarande kost kände mindre sötsug men jag börjar bli lite osäker på om det verkligen är så. Varför jag (ofta) kan motså det där lilla extra söta nu beror på att det inte längre finns som alltrnativ. Förr kunde jag flera timmar innan en planerad fika på stan ha bestämt vad jag skulle fika. Det var tanken som triggade igång suget inte tvärtom. Nu när vi ska fika vet jag att det ända jag kan ta är kaffe eller sallad och då finns det inte utrymma för att trigga hjärnan till sug.
En annan del är också huruvida man blir mätt av middagen eller inte. Om jag åt mig mätt på bra mat förut när jag åt kolhydrater hade jag inget sug. (upplevde inte sötsug efter maten) Äter jag mig mätt på LCHF blir jag inte heller sugen. Äter jag däremot lite för lite så vill jag fylla det tomrummet med socker. Så var det förr och lite så är det nu också. Skillnaden på nu och då, som jag upplever, är att förut så var det okej att äta något sött och gott. Jag följde ingen diet utan åt efter tycke och smak. Nu däremot "får" jag inte gotta i mig socker och gör det inte heller. (kanske nötter eller lite yoghurt)
Oavsett diet så måste det bästa i alla lägen vara att äta sig ordentligt mätt. Då finns inget utrymme för sötsug...

3 kommentarer:

  1. Ja du Åsa det är nog bara stå emot sötsuget så gott det går,du ska nog lyckas med uppdraget ska du se :-) men inte hjälpte det mig idag när jag köpte mums mums till kaffet innan man drog till stugan borta i torvalla village.Paradise on earth:-)men lite skönt var det att man tog en promenad runt lilla kebnekajse innan,så det lindrade samvetet något,man gjorde lite nytta nu på eftermiddan,gräset är klippt,syrran plockade 7L hallon medans jag stack ut å vindsurfade men vinden var så svag så man drömde sig bort till sitt eget blue Hawaii,snart är sommaren gone for good,jag hoppas att vi ses i morgon bitti på favorit haket dvs,för tänk om du har träningsvärk efter dagens cykel runda med amerikanerna :-)Dröm sött & sköt om dej.Kram

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag glömde.Här kommer länken till LCHF som jag nämde i morse
    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

    SvaraRadera