söndag 16 augusti 2009

Lite bakgrund

Idag har jag tagit steget att börja blogga. Jag har aldrig varit intresserad av bloggar då jag mest trott att det handlar om personer som vill "visa" upp sig.
Jag har insett att det inte alls behöver handla om det. Jag hittade för någon vecka sedan en helt underbart inspirerande blogg, 56kilo.se. Den skrivs av en tjej som likt mig själv äter LCHF.
Bloggen ger henne motivation samtidigt som den motiverar andra. Precis detta vill jag uppnå=)
Jag vill i första hand inte gå ner i vikt utan bara må bättre och göra bättre val. Ett plus i kanten vore att gå ner de fem kilo jag gick upp under en sjukskrivningsperiod tidigare i våras.

Jag och min pojkvän äter LCHF. Jag väljer aktivt bort nästan alla livsmedel som innehåller för mycket kolhydrater. Min kille äter lite mer enligt GI då han håller fast vid vissa fullkornsprodukter.
Vi blev inspirerade av två böcker, "Den hemliga kocken" samt "Istället för doping". Skrivna av Mats-Eric Nilsson respektive Frank Nilsson.
De förstnämnda tar upp vitsen med att lära sig tyda innehållsförteckningar och undvika E-ämnen. Den andra handlar om hur vi genom maten kan äta oss piggare och friskare.
Vi äter alltså inga halvfabrikat, lightprodukter eller annat oäkta.
Jag har kört på detta i två veckor och mår redan mycket bättre. Jag har mindre sötsug och massa motivation. Enda minuset är att smakar det så kostar det. Vi lägger en hel massa pengar på mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar