fredag 28 augusti 2009

Matspill

Jag sitter och mumsar på dagen bästa mål, frukost. På nyhetsmorgon pratar de om skolmaten och hur mycket svinn det blir. Mat slängs för motsvarande 200 miljoner. Det är en tiodel av vad som serveras! En halvering skulle innebära en minskad klimatpåverkan med 10-300 00 ton koldioxid per år.
Jag tycker detta är hemskt. Varför slänger vi så mycket mat?
Fram tills jag började skolan gick jag hos en dagmamma. Hon hade principen att så länge vi serverade oss själva då skulle vi äta upp. Hade hon däremot gett oss mat och vi inte orkade, då var det okej att lämna. I skolan tar barnen mat själva, så de har ingenting att skylla på.
Min dagmamma rotade ett bra matbeteende som hängde med upp i skolåldern. Jag kan inte komma ihåg en enda gång då jag slängt bort rester som jag inte "orkat" eller "tyckt om". Var jag osäker på någon rätt tog jag lite först och sen mer om jag gillade.

Till elevernas försvar kan jag påpeka att det inte alltid finns tid för att ta mat två gånger. Ofta har man en lunchrast på 30 minuter och man kan mycket väl få köa 10 minuter, alltså en tredjedel av rasten. När man har så ont om tid så vill man inte ta en smakportion först. Man har inte tid så man vräker på och orkar/vill inte äta upp.

Jag tror ett annat problem är att det i vissa gäng i skolan inte är "inne" är tycka om maten. Ärtsoppa, blodpudding, fisk är exempel på tre rätter man inte ska gilla. Dessa dagar slängs mer mat i skolan och många går iväg och äter på stan (äldre med längre rast).

Jag som jobbat på ett snabbmatshak har sett ungdomars vanor. Vid halv åtta är det frukostrush och vid tolv lunchrush. En upprörd kollega sa en dag, "hur kan man välja att lägga pengar på mat här när man får både godare och bättre mat i skolan och hemma?"

Jag åt nästan alltid i skolan och gjorde vi det inte så var det för att det var roligt att komma ifrån en stund och för att vi hade en lång håltimma. Det fanns ett killgäng i min klass som åt ute mellan tre och fyra dagar i vecka med motivering: "man kan ju inte äta fisk/korv/pasta" (eller var det nu var det serverades). Dessa killar kan omöjligen ogillat maten fyra av fem dagar, jag tror de var osäkra på vad man skulle tycka och att det var lättare att inte gilla maten. Då slapp man stå upp för sin åsikt som kanske avvek sig från någon annan i gänget...

1 kommentar:

  1. Vi lever i en värld där vissa tar mat som nåt som alltid finns i all evighet,och eftersom vi lever i ett I-land som alla andra I-länder som kommer problemet knappast att försvinna,kanske om vi provar med prova på månad med endast extremt lite mat och vatten till hands så kanske folk skulle haja till,man minns tillbaka då dom körde kampanj för usa for africa,band aid,live aid för att väcka västvärlden för svälten i fattiga länder,vem minns inte bilder på uppsvällda magar på spädbarn i famnen på sina gråtande mödrar,men dessa bilder tycks ha försvunnit med tiden,en bild säger mer än tusen ord.
    OBS Bilden kan vara stötande.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Starved_girl.jpg/250px-Starved_girl.jpg
    Vi synns & hörs
    Take care

    SvaraRadera