tisdag 18 augusti 2009

Behöver vi kolhydrater?

Jag var hemma hos mina föräldrar en sväng förra veckan. Mina systrar var också där. Jag berättade då att jag testade på att äta enligt LCHF. Min mamma tyckte att det var okej medan mina syskon tyckte det verkade bökigt. De började genast ifrågasätta. Varpå en av dem säger: "Hjärnan måste ha kolhydrater Åsa". Jag hade inget bra svar utan sa "jo, men hur mycket man än undviker kolhydrater så får man i sig det genom grönsaker, såser och liknande. Då säger hon: "Fast vi hade en föreläsare so sa att det är en ganska stor mängd hjärnan måste ha". Jag hade inget bra svar och hon fick sista ordet... Gillar inte! =)

Hade jag läst detta inlägg innan hade jag haft svar på tal. http://blogg.passagen.se/gi-anna/

Det handlar om att vi i vardagligt tal säger att hjärnan behöver kolhydrater för att förenkla. I själva verket behöver inte hjärnan kolhydrater i ren form. Vad den behöver är glukos. (Den kan också använda ketoner.)
Glukos kommer till stor del från kolhydrater men kroppen kan själv bilda detta. Då främst genom grenade aminosyror. Läs gärna mer om detta i Annas blogg som jag länkade till ovan.

Det är alltid bra att vara påläst när man bestämt sig för att göra eller äta något "annorlunda". Jag hade också hört att hjärnan behövde kolhydrater och var faktiskt lite fundersam för hur farligt det var att utesluta dessa. Därför var det svårt att säga emot min syster. Jag önskar jag visste detta då...

1 kommentar:

  1. Man ska aldrig ge upp när man vet att man har rätt :-).Oj vad man har bråkat och tjafsat med syrran genom åren om allt möjligt.Så här efteråt så kan man skratta åt allt löjligt man bråkat om.

    SvaraRadera