måndag 17 augusti 2009

Frukost, det bästa målet=)





God morgon!
Jag har precis mumsat mig igenom ännu en välsmakande frukost..
Jag äter i princip samma sak varje dag. 1 eller två fin crips som styck innehåller 4.2 g kolhydrater per 100 g. Som pålägg på den ena har jag ägg och ejders smörgåskaviar. Det är lite för sött egentligen så jag ska sluta med det men av alla svenska smörgåskaviarer är den bäst med sina 77% torskrom.
På den andra smörgåsen har jag mycket smör, ost och avoccado. Smakar underbart.
Utöver mackorna äter jag en tallrik yoghurt 4.2 % fett med hemmagjord müsli och bär.

Jag tror säker många undrar vad jag äter på en dag. Jag har börjat få rutin på LCHF. I början var det så otillräkligt utan kolhydrater, jag blev helt låst. "ÅÅÅ ikväll vill jag ha carbonara. Eller just det spagetti går ju inte". Nu har jag bestämt mig för att inte krångla till det. All mat, utom möjligen pastasåser, går att äta med en sallad till istället för kolhydrater. (Som bilden visar ser vi alltid till att ha en välfylld frys med bra mat.)
Till både lunch och middag äter vi vad vi alltid har ätit. Biffar, kycklingwok, lax, tacos, lövbiff, korvgrytor etc. Stora skillnaden är att vi äter mer protein och mycket godare med alla feta såser och goda ostar.
Till lunch idag ska jag till exempel äta en omelett med kantarellstuvning och grönsaker. Till middag blir det någonting med korv. Denna gång testar vi en korv med 60% köttinnehåll och tyvärr två E. E300 och E250. Det sistnämnada är ett konserveringsmedel som hämmar tillväten av bakterier. Det är ett omdiskuterat ämne då det har haft cancereffekt i vissa djurförsök. Det första är en askorbinsyra eller antioxidantmedel som det står på innehållförteckningen. Det används för att stabilisera den röda färgen i köttprodukter och har ingen känd hälsoeffekt.


1 kommentar:

  1. Hallå Åsa.Kul att du hittat ut på nätet.Skall följa ditt korståg mot bättre hälsa,man kanske får nått tips,vem vet,själv är man vaken,tog en kyckling macka i morse,Lycka till med bloggandet och matkulturen.Take Care Marcus N

    SvaraRadera