tisdag 8 september 2009

Fikarummets samtalsämne

I fikarummet på jobbet är det ständigt framdukat med bullar, tårtor, vetelängder, pajer och bröd. Jag fikar en slät kopp kaffe. Ibland en bit ost och på lunchrasten mina medtagna luncher. Självklart undrar de andra varför. Jag svarar att jag äter jägarkost och utesluter kolhydrater. Va? brukar de säga då. Äter du inte bröd, ris, pasta eller nått? Vad äter du? Jag har tålmodigt svarat vad jag tror, tänker och tycker om mitt sätt att äta. Många verkar tycka det är bra gjort. "Jag skulle aldrig kunna sluta med bröd", säger några och andra att "jag älskar choklad för mycket".
Idag när de andra mumsade med kakorna frågade en av killarna i gruppen, "blir du inte läskad?" Nja, svarar jag, inte alla dagar men ibland.
Såhär brukar de flesta dagar i lunchrummet bli. Många frågor, mina svar.
Det är ganska lustigt att folk lägger märke till att någon inte tar kaka eller att man utesluter bröd. Det är ju egentligen inte så konstigt att man inte tar kaka sex av sju dagar. Alla borde kanske tacka nej till sött de flesta fikor. Jag äter normal och bra mat, men enligt de flesta är det jag som äter udda. Konstigt ändå=)
Jag tycker det är roligt med alla frågor men som sagt, lustigt att det inte är jag som undrar varför alla fikar så mycket och istället de som undrar varför jag fikar så lite.. haha!

1 kommentar:

  1. Ja en annan undrade väl också vad det handlade om från början,typ skakade på huvudet och typ men hallå,nu när man följt med så hajjar man bättre,dom kommer med tiden att acceptera ditt levnadssätt,för visst förväntar man sig att alla runt bordet fikar samma fika eftersom det är dukat till samtliga runt omkring,själv är man sugen på en tosca kaka "av alla kakor" men men,man fick ny info från jobbet,vi ska distrubera hemmets journal från nästa vecka och eftersom du gillar korsord så tänkte jag kolla om du vill ha enda exet som jag behåller"once in your lifetime offer",jag hörde att du ska ta hand fisken på jobbet,det passar ju bra med tanke på fiskandet på fritiden,på ditt gamla jobb är det som vanligt,såp opera varje dag:-)
    Man får väl hoppas du läser kommentaren då man ej fick svar på frågor på föregående inlägg dvs. Ha det så bra Vännen :-)

    SvaraRadera