onsdag 7 oktober 2009

Fetskräck

Jag jobbar nu, som jag sagt, i matbutik. Hela dagarna packar jag upp goda och ibland roliga livsmedel. Dessutom hör jag folks diskussioner kring mat. Varför de väljer prästost?, Vad de ska äta till middag?, Hur de aktivt väljer bort vissa produkter etc. Gemensamt för alla är att de är extremt fetträdda. Många vill ha den "smala" osten. Många vill inte ha den smala osten och köper den feta men påpekar att "jag äter hellre god ost och mindre än "smal ost och oftare". Det är ett sunt tänk tycker jag, om man inte äter LCHF och behöver äta en hel del fett från ost, kött och såser vill säga.
Ganska många äter fetare produkter med denna motivering men väldigt många, kanske rent av fler, väljer light och tror de gör smarta val.
Jag har varit en sådan person. Jag valde ofta bort ost på gratänger, skippade smör på mackan och så vidare. Nu har jag kommit på mig själv med att dömma detta beteende. Tänk hur man kan ändra sig=)

Jag förstår att LCHF och kolhydratsfritt liv inte passar alla men light-livet passar väl inte heller någon. Mer tillsatser och mindre äkta vara låter inte optimalt.

Av alla mjölkpaket går mellanmjölken bäst i butiken. Den säljer till de flesta. Varför? Jag tror det beror på att man inte vill ha den lättaste, som man upplever blaskig, man tar då ett mellanting. I barnfamiljer tror jag man resonerar "då kan alla dricka av samma". "Barnen får i sig lite fett, vilket de behöver, och vi vuxna kan dricka utan skuld."

Jag tycker man ska resonera som ganska många redan gör. Äter man inte LCHF utan "vanligt", välj ändå det feta alternativet men ta desto mindre. De feta gör en mättare och är nyttigare!

1 kommentar:

  1. Man tillhör skaran som dricker mellanmjölk då man trott att det är nyttigare att dricka den då den innehåller mindre fett men då den innehåller syntetiska vitaminer så var det inte lika intressant,var in på milkos hemsida å snokade så nu blir det standard istället då den var naturligare att svepa i sig.

    SvaraRadera