söndag 15 november 2009

Lyxiga skaldjursspett


Denna rätt åt vi igår. Det var första gången jag gjorde något liknande men det blev jättebra.
Jag använde mig av fyra olika fisksorter och serverade allt med en god dillsås och sallad.

200g torskfilé
200g havskatt
400g lax
4 st pilgrimsmusslor

Marinad
1 tsk röd currypasta
1/2 dl olivolja
1/2 dl vitt vin
liten citronskvätt

Blanda marinaden i en bunke eller plastpåse. Lägg ner fisken och låt marinera. Ju längre desto bättre. Jag lät de ligga i 6 timmar men det räcker gott (om man inte har tid) med 1h.
Trä fisken på spett. Börja med lax, sen torsk, sen lax, sen havskatt och sist pilgrimsmussla. Den ska du dock vänta med eftersom den inte ska vara genomstekt.
Stek spetten på medelhög värme tills fisken är nästan genomstekt. Trä då på musslan och låt steka med en stund. Salta och peppra.

Gör en kall dillsås med creme fraiche, mayonäs och dill. Samt salt och peppar.
Ta ca 2 dl cremé fraiche och 2 msk mayonäs. Jag änvände fryst dill från Findus. Ca 1/2 dl. Smaka av med salt och peppar.
Servera med sallad och njut av fisksmaken som är ganska framträdande trots marinaden med lite hetta. MUMS!!

3 kommentarer:

  1. Tingeling på dej,lite sen med kommentaren då man var bakis igår och låg i soffan,härlig bild på rätten,det vattnas i munnen,i morse gav man din gamla kollega en grattis kram,skall fundera på vad för slags present hon ska få,ha en trevlig måltid och kväll. Må så gott och sköt om dej Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

    Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
    Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
    Ha det bäst!
    Kram Daniella.

    SvaraRadera
  3. Mmmmm... det såg gott ut/ Pernilla

    SvaraRadera